گزارش فعالیت مهر ماه پایه پیش دبستان

گزارش فعالیت مهر ماه پایه پیش دبستان

به نام خدا

   مقدمه:

اهمیت آموزش و پرورش در دوران پیش از دبستان به دلیل حساس بودن و میزان رشد در این سال ها(شش سال اول تولد)نسبت به مراحل دیگر رشد سرعت بسیار بیشتری دارد وپرورش کامل استعداد های کودک به ویژه در این سال ها نیاز به محیطی محرک و برانگیزنده دارد.اگر کودکی در شش سال اول زندگی خود در چنین محیط سرشار از محرک هایی رشد یابد قطعا بستر مناسبی برای سهولت رشد و بارور کردن استعداد های کامل کودکان و آمادگی بهتر برای ورود به دبستان و فراگیری علم و دانش به صورتی که کمترین چالش ها را داشته باشند محیا می شود.

با در نظر گرفتن مهم ترین ویژگی های روان شناختی کودکان پیش دبستانی شایسته است در راستای شکوفا سازی توانمندی های بالقوه کودکان بصیرت و آینده نگری و تعهد و تقوا پیشگی بیشترین ارزش برای پرورش و هدایت حس کنجکاوی و تقویت مهارت ها، استعدادهای کودکان و توسعه رفتارهای کنجکاوانه و هوشمندانه و عاقلانه آنان قائل شد.

کسانی که در زمینه رشد کودک ازعلم و تجربه مطلوب برخوردارند بر این باورند که بدون هماهنگی بین سه عنصر کودک ، والد و مربی نمی توان موفقیت قابل چشمگیری برای کودکان و حتی عموم جامعه پیش بینی کرد و تنها با تمرکز یکسان و موثر بر روی این مثلث طلایی است که میتوان بر اثرداشتن مطالب آموزشی امیدوارتر بود.

در پایه پیش دبستان مجتمع آموزشی پویش برای تدوین موارد آموزشی سعی شده به تمامی جنبه های رشد که شامل : رشد جسمی و حرکتی - رشد عاطفی و اجتماعی – رشد ذهنی و شناختی می باشد ، توجه شود. با توجه به این نکات آموزش های مهارت های زندگی، آموزش مفاهیم ریاضی و شمارش اعداد آموزش مفاهیم علوم ، آموزش مهارت های دست ورزی و نوشتاری و زبان آموزی وبازی های مهارتی، آموزش زبان انگلیسی، قصه و داستان گویی با روش های مختلف با مشارکت کودکان، آموزش نقاشی، ورزش، لگو، آموزش قرآن و مفاهیم دینی و دیگر فعالیت ها را در برنامه قرار داده ایم.

مروری بر فعالیت های انجام شده در مهر ماه:

کودکان هر هفته یک شعر را حفظ می کنند که متناسب با موضوع کار هفته است.

مفاهیم قرآنی : شروع هر کار با نام خدا، سلام دادن، تمرین و حفظ سوره توحید.

مفاهیم علوم : آشنایی با کره زمین و شکل آن ، آشنایی با موجودات زنده و غیرزنده ، آشنایی با اعضای بدن ، آشنایی با بهداشت شخصی و شستن صحیح دست ها.

مفاهیم ریاضی: مفاهیم بالا و پایین، خط بسته و باز، آموزش چپ و راست.

قصه گویی: داستان آواز در مزرعه ، خانواده آقا خروسه ، حسنی توی ده شلمرود، زمینی که همینطور می لرزید.

مهارتهای زندگی: آشنایی با محیط و قوانین کلاس و مدرسه ، آموزش مهارت خود آگاهی (آشنایی با اعضای بدن و کار و اهمیت هر و) ، تاکید بر سلام و خداحافظی.

مهارت های دست ورزی: این مهارت ها یکی از مهم ترین مهارت هایی هستند که کودکان باید در سنین قبل از دبستان آموخته و با انجام تمرین ها و فعالیت هایی آن را تقویت کنند.

آموزش هایی مثل صحیح دست گرفتن مداد ، تا کردن و پاره کردن کاغذ ، کار دوخت با نخ قیطان و خمیر بازی از جمله ی این تمرین ها هستند که با هدف تقویت ماهیچه های کوچک انگشتان دست وکنترل این مهارت برای آمادگی نوشتن و نقاشی و دیگر فعالیت ها انجام می شود ، که در این ماه آموزش و تمرین داده شده است.

انجام کاردستی هم بخشی از مهارت های دست ورزی محسوب می شود که با هدف های بیشتری مثل تقویت تمرکز، تقویت هماهنگی بین چشم و دست ، تقویت حس زیبایی شناسی ، ایجاد و تقویت اعتماد به نفس ، انجام می شود.

 بازی های مهارتی:

بازی های مهارتی به بازی هایی گفته می شود که علاوه بر سرگرم کردن کودک روی مهارت های مختلف آن کار می کند و باعث رشد و بهبود مهارت های مختلف آن ها می شود. مانند : بازی های شناختی ، بازی های حرکتی ، بازی های تمرکزی، بازی های حسی، بازی های تعادلی و...

هدف از انجام این بازی ها:

تقویت حواس پنج گانه ، تقویت و افزایش تمرکز، تقویت هوش اجتماعی، تقویت وافزایش گنجینه لغات کودکان ، تقویت حافظه دیداری ، تقویت حافظه شنیداری ، ایجاد فضایی شاد و با هیجان ، تقویت مهارت حل مسائل ، مواجه با احساسات گوناگون و کنترل آ ن ها و...

بازی های مهارتی در این ماه  بعضی در کلاس و بعضی در فضای حیاط انجام شدند ، مانند: بازی این توپ توپ شیطونه ، که نباید در دست کودکان بماند و با سرعت به نفر بعدی داده شود. آینه بازی(تقلید کردن از شکلک هایی که دوستشان می دهد.)هدف گیری با توپ  های روزنامه ایی که خودشان ساخته اند.حمل کردن توپ با سر در گروه های دو نفره با ایجاد تعادل و هماهنگی در طی کردن مسیر.عبور دادن توپ از بین پاهای خودشان به نفر قبلی که در صف ایستاده است ، به صورت خم شدن وسط بازی با توپ در حیاط. بازی فوتبال به صورت گروهی.

باتشکر

پیش دبستان پسرانه پویش

https://pooyeshschool.ir/cache/gallery/98-97/pish/gozaresh/1/9a0096cff94496a917fa0d22c2f94f3a.pdf