اجرای طرح استعداد یابی دانش آموزان پایه های پیش دبستان ، اول و دوم زیر نظر هیات ژیمناستیک شرق تهران

اجرای طرح استعداد یابی زیر نظر هیات ژیمناستیک شرق تهران

بسمه تعالی

استعداد یابی 
میلیون‌ها نفر از والدین و هزاران نفر از مربیان آرزو دارند که کودکان و نوجوانان تحت تربیت آن‌ها، در آینده از بهترین ورزشکاران جهان شوند، آن‌ها به همراه آینده‌سازان ورزش برای رسیدن به این هدف انرژی، زمان و هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند. برای این افراد، اندازه‌گیری استعداد ورزشی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. سابقه فرآیندی که به روش علمی استعدادیابی موسوم است، به کشورهای بلوک شرق و سالیان پس از جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. آن‌ها با انگیزه بهره‌برداری‌های سیاسی و تبلیغی از ورزش، استعدادیابی را شروع کردند. امروزه، تقریبا در سراسر دنیا به نوعی برای رشته‌های گوناگون ورزشی، استعدادیابی می‌شود.

هدف‌های استعدادیابی ورزشی در دنیای مدرن عبارتند از: صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش احتمال توفیق، افزایش عمر مفید ورزشی برای قهرمانان، سوق دادن افراد غیر مستعد به سایر زمینه‌ها و جلوگیری از اتلاف سرمایه و سرخوردگی ورزشکاران و نیز توزیع مناسب‌تر استعدادها مي‌باشد.

موفقیت در ورزش قهرمانی در گرو حداقل 3 عامل است: 1.استعداد ذاتی مناسب 2. شرایط روانی مطلوب 3.تسلط به مهارت های تکنیکی.
به گفته بسیاری از مربیان و صاحب نظران از بین عوامل مذکور، استعداد ذاتی یا مادر زادی در اولویت و یکی از مهم ترین عوامل در زمینه قهرمانی است. از تحقیقات و مطالعات اخیر نیز می توان نتیجه گرفت که همه خصوصیات برتر روان-تنی بین تمام افراد به طور یکسان توزیع نمی شود و بنابراین اختلاف فردی، عامل تعیین کننده ای در یادگیری، رشد مهارتی، ترکیب بدنی و ظرفیت های بدنی افراد به شمار می آید.

از دیدگاه قهرمانی، نوع و کیفیت استعداد برای هر یک از رشته های ورزشی تفاوت دارد. فرآیند کشف ورزشکاران با استعداد، برای شرکت در یک برنامه تمرینی سازماندهی شده، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که امروزه در ورزش مطرح است. از دیرباز جست و جو و گزارش افراد زبده و نخبه برای یادگیری و انجام هر مهارت یکی از چالش های بشر بوده است. این امر در بیشتر موارد به طور تجربی و با مشاهده عملکرد افراد مستعد انجام می گرفته است.

 بهمین منظور با توجه به پیشینه ی مربی تربیت بدنی مدرسه پویش ، جناب آقای علی زمانی نژاد ، مربی و داور رسمی درجه A فدراسیون ژیمناستیک و عضو هیئت ژیمناستیک شرق تهران ، طرح استعدادیابی ژیمناستیک را زیر نظر کمیته مربوطه با حضور آقای دکتر وحید ایزدفر کاپیتان اسبق تیم ملی و رئیس هیات ژیمناستیک شرق تهران ، در مقاطع پیش دبستان تا دوم برگزار گردید. تست ها در زمینه انعطاف(انعطاف مچ،زانو،پنجه،کتف و ...)،مهارت های بنیادی نظیر راه رفتن،دویدن،جهش و ...،در ۲۰آیتم گرفته شد. نتایج این جلسه تا ۱۰روز دیگر ارزیابی و کارنامه خدمت اولیای گرامی داده می شود وجناب آقایزمانی نژاد در تشریح این نتایج در خدمت اولیای گرامی می باشند.
 

گزارش تصویری