آموزش معکوس

بیان اهداف در آموزش معکوس

سخنی با اولیاء محترم

در یکی از اطلاعیه ای که در روزهای گذشته تقدیم کردم در مورد رویکرد آموزش معکوس مطلبی را عنوان کرده بودم که مختصری درباره ی آن توضیح می دهم:

کادر محترم دبستان غیردولتی پویش تلاش خواهند کرد با ترکیبی از آموزش متداول و آموزش معکوس در سال تحصیلی جاری آموزش کتب درسی را پیگیری نمایند و تمامی تلاش و سعی خود را خواهیم کرد تا آموزش مطلوبی را به فرزندانمان ارائه دهیم.

به زبان ساده ، کلاس معکوس یعنی کلاسی که در آن آموزش به صورت مستقیم و از طریق ویدئو یا پاورپوینت و سایر فعالیت های آموزشی ارائه می شود و دانش آموزان یک کلاس معکوس باید قبل از حضور در کلاس (حضوری یا مجازی) ویدئوها و سایر فعالیت های از پیش تعیین شده را انجام دهند.

در کلاس به همراه معلم به رفع اشکال بپردازند در این حالت دانش آموز و معلم می تواند در زمان کلاس به فعالیت های گروهی و فردی بپردازد.

با این حساب باید گفت که در کلاس معکوس دانش آموز مطالب درسی را در کلاس درس فرا نمی گیرد، بلکه دانش آموز با دیدن ویدئوهای آموزشی و... محتوا تولید شده که از قبل آماده شده در رابطه با مبحث درسی در خانه می آموزد و در کلاس درس به فعالیت های تعاملی

می پردازد.

کلاس معکوس چیست؟

در این مدل آموزش دو عنصر درس دادن در کلاس و انجام تکالیف در خانه جابه جا می شود به این صورت که دانش آموزان در خانه ی خود و پیش از شروع کلاس درس مطالب مختلف درسی را با استفاده از ویدئوها و سایر فعالیت ها فرا می گیرند و در ساعت کلاس به حل تمرین  یا به بحث و گفتگو می پردازند.

کلاس معکوس می تواند به صورت طیفی از صفر تا صد در نظر گرفته شود بهترین حالت آن ، درس به صورت یک ویدئو تعاملی در خانه به دانش آموز ارائه شود و اقداماتی همچون حل تمرین و مسئله نقد و مباحثه در کلاس درس (حضوری یا مجازی) صورت می گیرد.

در پایین ترین حالت این طیف آموزش معکوس می تواند مجموعه ای از بسته های آموزشی از پیش طراحی شده توسط معلم باشد که در اختیار دانش آموز قرار گیرد و آموزش محتوا در خانه اتفاق بیفتد. عده ای معتقدند کلاس معکوس صرفاً دیدن فیلم آموزشی در منزل نیست و هدف از آن طراحی شکلی از تدریس است که دانش آموزان از طریق آن بتوانند با جستجوگری و انجام فعالیت های آموزشی و با نظارت اولیای محترم و با دست پر در کلاس (حضوری یا مجازی)حاضر شوند. پس دانش آموز صرفاً نباید در خانه فیلم آموزشی ببیند باید به تحقیق و پژوهش و جستجوگری با نظارت اولیای محترم به پردازد.

چرا آموزش معکوس؟

در سبک آموزش معکوس دانش آموز به طور عمیق تری مفاهیم را یاد می گیرد و در نتیجه این نوع از آموزش مسئولیت پذیری، پژوهشگر شدن، روحیه تیمی کارکردن دانش آموز را تقویت می کند و می تواند در آینده شهروندی مستقل و قانونمند و مسئولیت پذیر باشد.

مشارکت فعال تر دانش آموزان:

در این شیوه آموزشی نقش دانش آموزان از حالت منفعل پذیرنده به دانش پژوه فعال تغییر می کند و همچنین فرصت یادگیری با استفاده از ابزار آموزشی بیش تر می شود. از طرفی ارزشمندترین دارایی معلم دقایقی است که با دانش آموزانش در کلاس می گذارند پس باید در این زمان به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

برای دانش آموزان نیز این زمان بسیار ارزشمند است ، زیرا اگر با مشکلی مواجه شوند معلم حضور دارد و می تواند آن را برطرف کند در حالی که معمولاً در کلاس های سنتی ، دانش آموزان در خانه و هنگام انجام تکالیف و تمرین های بیش تر است که با مشکل مواجه می شوند و مفهومی را که درک نمی کنند و به حضور بیش از پیش معلم نیاز دارند.

اهمیت یادگیری معکوس:

در روش سنتی مطالب در کلاس درس و از سوی معلم ارائه می شود و فراگیران باید به صورت هم زمان جزوه برداری می کردند، معلم تدریس می کرد و فراگیران گوش فرا می دهند در واقع کلاس به صورت معلم محوری اداره می شود، اما در حالت معکوس می توان در هر کجا و هر زمان دروس را یاد گرفت و ویدئوها را حتی چند بار تماشا کرد و وقت کافی برای یادداشت نکات دارد و سایر فعالیت را در فرصت مناسب انجام دهد در حالت سنتی دانش آموز نکات بسیاری را از دست می داد و مجبور بود که پی در پی جملات معلم را بنویسد. استفاده از ویدئو و سایر فعالیت های آموزشی شرایطی فراهم می کند که دانش آموز با آمادگی بیش تری در کلاس حضور یابد.

طبقه بندی سطوح یادگیری در یک کلاس معکوس:

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در یک کلاس معکوس سطوح یادگیری نیز معکوس می شود به این صورت که افراد در داخل کلاس فعالیت های انجام می دهند که در مدل سنتی در داخل کلاس انجام می دادند به همین دلیل فرایند ابداع ، نقد ، تحلیل و کاربرد در داخل یک کلاس معکوس انجام می گیرد و دانش آموزان در خارج از کلاس به فهم و با یاد سپردن مفاهیم می پردازد.

ابزار مورد نیاز برای آموزش معکوس:

آموزش معکوس همانند هر شیوه ی آموزشی دیگر نیازمند تجهیزاتی است در واقع یکی از قابلیت های ویژه این نوع آموزش فرصتی است که می تواند برای هر شخصی در هر شرایطی فراهم بیاورد.

1-رایانه شخصی

2-موبایل

3-فراهم نمودن شرایط تحقیق، پژوهش جنبی دیگر که بایستی در دوره ابتدایی با نظارت و در حضور اولیای محترم انجام پذیرد.

4-پاورپوینت

5-ویدئو

6-فایل های صوتی

7-فایل های متنی

8-سامانه آموزشی مدرسه

9-برگزاری کلاس حضوری یا مجازی

آموزش آفلاین:

در این روش فراگیر با دریافت اطلاعات مربوط به دسترسی خود در سامانه می تواند از محتوای آموزشی خود که شامل فیلم، فایل متنی،

فایل صوتی و یا فعالیت هایی است که معلمین محترم پیش بینی و ارائه می نمایند.

آموزش آفلاین برای چه کسانی مناسب است:

1-فراگیر که امکان شرکت در کلاس در زمان مشخص را حتی به صورت غیرحضوری ندارند.

2-فراگیر که امکان استفاده از اینترنت را به صورت مستمر در کلیه ساعات را ندارد.

مزایای استفاده از کلاس های آفلاین چیست؟

1-فراگیر قادر است درهرزمان ممکن از خدمات آموزشی استفاده نماید.

2-با یک بار دانلود محتوای آموزشی در هر زمان و مکان آموزشی آن را مشاهده نماید.

3-فراگیر می تواند به دلخواه چند بار مشاهده کند و یا انجام دهد پرسش که برای او پیش می آید را یادداشت می کند و در کلاس حضوری یا در کلاس آنلاین از مدرس می پرسد و نتیجه گیری می کند.

4-فراگیر با توجه به مشاهده محتوای آموزشی آفلاین آمادگی آن را پیدا می کند تا با پرسش ها،توضیحات، تدریس و راهنمایی مدرس در کلاس مجازی و یا حضوری به اهداف کلی و اهداف رفتاری درس مورد نظر به راحتی برسد.

5-به همین منظور در برنامه هفتگی ساعاتی را به عنوان آفلاین پیش بینی گردیده که دانش آموزان در این ساعت با یک برنامه ریزی منظم بتوانند از فرصت های خود برای پیشبرد اهداف آموزشی بهینه استفاده نمایند.

                                                                                                                                                           با تشکر

                                                                                                                           معاون آموزشی مجتمع آموزشی پویش - عطایی

https://pooyeshschool.ir/cache/gallery/99-1400/amuzesh/makus.pdf