معرفی کتاب

به نام خداوند بخشنده و مهربان 

اولیاء محترم و دانش آموزان عزیز دبستان پویش سرکار خانم اکبری مشاوره دبستان کتاب هایی را برای مطالعه شما معرفی نموده اند. جهت مطالعه و یا خرید بر روی کتاب مورد نظر کلیک نمایید.

 نام کتاب : کتاب کار نوجوان با عنوان عزت نفس                                                                                                                     

مولف : لیزا شاب 

مترجم : نغمه الهی پناه

انتشارات : نشر ایران بان

معرفی کتاب : کتاب کار عزت نفس در ايجاد نگرش مثبت و سالم به خودتان کمک مي‌کند. کتاب تمرين‌هاي جالبي دارد که چگونه با مشکلات و شک و کمبود اعتماد به نفس مقابله کنيد و مهارت‌هايي براي روبرو شدن با انتقادها را آموزش مي‌دهد.

 

 

نام کتاب : کتاب کار نوجوانان - خجالت و اضطراب اجتماعی

مولف : جنیفر جانون

مترجم : هایده صابری

انتشارات : نشر ایران بان

معرفی کتاب : کتاب کار نوجوانان - خجالت و اضطراب اجتماعی درمان ‌شناختی و رفتاری و مهارت‌های عملی برای کمک به کسب اعتماد به نفس

 

 

نام کتاب : کتاب کار نوجوانان - بیش فعالی

مولف : لارا هونوس وب

مترجم : فاطمه فرید

معرفی کتاب : اين کتاب کار کمک مي‌کند تا خود واقعي‌تان را از طريق انجام برخي تمرين‌ها، برگه‌هاي کار و کشف توانايي‌ها و علايقتان بشناسيد.

پس از آن شما از اين توانمندي‌ها براي خلق راهبردهايي جهت غلبه بر ADHD‌و موضوعات و دردسرهاي مرتبط با آن استفاده خواهيد کرد.

 

 

 نام کتاب : فرزند پروری مغز - بنیان  

مولف :دکتر دنیل هیوز ، دکتر جاناتان بیلین

مترجم : مهرناز شهرآرای

انتشارات : نشر آسیم

معرفی کتاب : هدف این کتاب پاسخ به این پرسش مهم است که تجربه های زندگی چگونه رشد مغز ما را که والد هستیم تحت تأثیر قرار می دهد، و ما نیز به نوبۀ خود بر رشد فرزندانمان اثر می گذاریم. این کتاب در نوع خود نخستین منبعی است که به خوانندگان کمک می کند نه تنها رفتار فرزندان خود را به خوبی مدیریت کنند، بلکه با رشد مغز فرزندپروری در خود، فرزندانی سالم و شاد تربیت کنند. وجه تمایز این کتاب با منابع دیگری که در این زمینه نوشته شده است تأکید ویژۀ آن بر والدین دچار فشار روانی بالا، وضعیت مغزی آن ها و کمک به موفقیت آن ها در فرزندپروری است. کتاب با ارائۀ نمونه هایی از تعامل های روانی و تصویرهای بسیار آموزنده، افزون بر شناختی که به متخصصان می دهد، برای والدین امروز و فردا و نیز همۀ کسانی که با علاقه به درک روابط بین فردی به بهره گیری از آن در سالم زیستن متعهدند، اطلاعات علمی و کاربردی بسیار جذاب و مفید و الگوهای تعاملی ارزنده فراهم می آورد.

 

 نام کتاب : فرزند پروری مثبت : فرزندانی موفق پرورش دهید.

مولف : پرتی نارایان ، بی کی نارایان

مترجم : علی پژهنده ، خدیجه دروگران

انتشارات : به نشر

معرفی کتاب : پرورش و تربیت فرزند از مهم ترین وظایف والدین است. چرا که آنان با آموزش مستقیم و غیرمستقیم می توانند شاکله وجودی و اساس خصوصیات اخلاقی کودک خود را پی ریزی نمایند. مطالعات متعدد در حوزه ی تعلیم و تربیت نشان داده که آموزش صحیح و مناسب در رشد خلاقیت و مهارت های کودک تأثیر عمده ای دارد. به عبارتی اولین تقلیدها و الگوبرداری کودک با مشاهده رفتار و عملکرد پدر و مادر شکل می گیرد.

 

 نام کتاب : فرزندپروری بدون شرط : حرکت از پاداش و تنیه به سوی عشق و منطق

مولف : الفی کهن

مترجم : کامیار سنایی

انتشارات : صابرین

معرفی کتاب : همانند هر چیز دیگری، دریغ کردن عشق می‌تواند با شدت و ضعف متفاوتی انجام شود. در یک‌سوی بُردار، یک والد می‌تواند در پاسخ به رفتاری که کودک انجام داده است، آن‌قدر ظریفانه خود را کنار بکشد و احساس و عاطفه کمتری از خود بروز دهد که شاید خودش نیز به آن آگاه نباشد. در سوی دیگر بُردار، یک والد ممکن است خیلی با صراحت به کودک بگوید: «وقتی این رفتارها را بروز می‌دی، تو را دوست ندارم» یا «وقتی این کارها را می‌کنی، اصلاً نمی‌خواهم جلوی چشمم باشی.» بعضی از والدین عشق خود را از کودک با امتناع از پاسخ یا نادیده گرفتن او دریغ می‌کنند. آن‌ها ممکن است با صدای بلند این را نگویند، اما پیغامی که ارسال می‌کنند کاملاً روشن است: «اگر کاری را که من دوست ندرام انجام بدی، تظاهر می‌کنم که به تو توجهی ندارم، گویی که تو اینجا حضور نداری. اگر می‌خواهی دوباره به تو توجه کنم، باید از من اطاعت کنی.» گروه دیگری از والدین نیز به‌صورت فیزیکی خود را از کودک جدا می‌کنند. این کار به دو طریق صورت می‌گیرد. یا پدر و مادر از کودک دور می‌شوند (این درحالی است که کودک گریه می‌کند و با وحشت فریاد می‌زند: مامان برگرد، برگرد) یا آنکه کودک را به اتاقش یا مکان دیگری تبعید می‌کنند، جایی که والدین حضور ندارند. این شیوه ممکن است «انزوای اجباری» نامیده شود و نام‌گذاری آن نیز درست باشد، اما ازآنجایی‌که ممکن است این نام‌گذاری باعث شود بعضی از والدین حس بدی پیدا کنند، اصطلاح ملایم‌تری به‌جای آن مورداستفاده قرار می‌گیرد، اصطلاحی که به ما اجازه می‌دهد از مواجه شدن با آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد، اجتناب کنیم. این اصطلاح، «وقفه» است. درحقیقت، این شیوه انضباطیِ محبوب، نوعی دریغ کردن عشق است ـ لااقل زمانی‌که کودکان برخلاف اراده‌شان به مکانی فرستاده می‌شوند. هیچ اشکالی ندارد که به کودک حق انتخاب بدهیم تا در زمان خشم و ناراحتی به اتاق دیگر یا هر مکانی که دوست دارد برود. اگر او خودش انتخاب کرده که مدت زمانی را تنها سپری کند و همه چیز (ازجمله اینکه چه زمان محیط را ترک کند، کجا برود، چه‌کار انجام دهد و چه زمانی برگردد) در اختیار خودش باشد، این برای او معنای تبعید یا تنبیه ندارد و می‌تواند مفید هم باشد. این، آن چیزی نیست که من نگرانش هستم. تمرکز من بر اصطلاح وقفه، زمانی است که والدین به‌عنوان حکم حبس انفرادی اجرا می‌کنند. درک حقیقت وقفه با درک ریشه کلمه وقفه فهمیده می‌شود. وقفه درواقع مخفف عبارت وقفه در تقویت مثبت است. این کار حدودا نیم‌قرن پیش به‌عنوان راهی برای آموزش حیوانات آزمایشگاهی ایجاد شد. به‌طور مثال آن‌گونه که از نوشته‌های بی. اف. اسکینر و همکارانش برمی‌آید، برای آموزش یک کبوتر برای نوک زدن به نقاط مشخصی، آن‌ها را نسبت به روشن شدن چراغ یا دادن غذاهای متنوع به‌عنوان پاداش، شرطی کردند و به‌این‌ترتیب در آن‌ها تغییر ایجاد کردند. بعضی‌اوقات آن‌ها با دریغ کردن غذا یا خاموش کردن همه چراغ‌ها سعی در تنبیه کبوتران می‌کردند تا بفهمند آیا این کار باعث خاموشی رفتار نوک زدن می‌شود یا نه. این کار با سایر موجودات نیز انجام شد. یکی از همکاران اسکینر در سال ۱۹۵۸ مقاله‌ای تحت عنوان کنترل رفتار شامپانزه‌ها و کبوتران با وقفه در تقویت مثبت منتشر کرد. در طول چند سال، مقاله‌های دیگری در مجله‌های روان‌شناسی تجربی با عناوینی همانند «مدت زمان وقفه و سرکوب رفتار ناشایسته در کودکان» پدیدار شد. در این نوع مطالعات، کودکانی در معرض وقفه قرار می‌گرفتند که به‌عنوان افرادی عقب‌افتاده و پرورشگاهی توصیف می‌شدند. اما پس از چندی، متخصصان تربیتی که در ابتدا مخالف آموزش کودکان همانند حیوانات آزمایشگاهی بودند، این نوع مداخله رفتاری را برای همه کودکان بدون استثناء تجویز کردند. آن‌ها با شوق به والدین توصیه می‌کردند هنگامی‌که کودکان عمل ناشایستی انجام می‌دهند، از روش وقفه استفاده کنند. به‌زودی این روش به رایج‌ترین روش توصیه‌شده فرایند تربیت در نوشته‌های حرفه‌ای، برای دوره پیش از نوجوانی تبدیل شد. ما درباره یک روش حرف می‌زنیم که به‌عنوان راهی برای کنترل رفتار حیوان آغاز شد. هر سه این کلمات ممکن است سؤال چالش‌برانگیزی را در ذهن ایجاد کنند. کلمه رفتار که ما پیش‌تر نیز با آن مواجه شده بودیم: آیا تمرکز ما باید محدود به رفتار باشد؟ وقفه مانند همه پاداش‌ها و تنبیه‌ها فقط در سطح باقی می‌ماند. وقفه فقط برای آن طراحی شده است که ارگانیزم به‌شکل مشخصی رفتار کند یا نکند. کلمه حیوان به یاد ما می‌آورد که رفتارگرایانی که روش وقفه را ایجاد کردند، تفاوتی بین انسان و سایر گونه‌ها قائل نبودند. انسان رفتارهای پیچیده بیشتری همانند گفتار بروز می‌دهد، اما اصول یادگیری کاملاً شبیه به یکدیگرند. گروهی از ما نیز به این عقیده باور نداریم که بچه‌های خود را در معرض چیزی قرار دهیم که برای پرندگان و جوندگان ایجاد شده است. درنهایت، سؤال انتهایی که کل این کتاب را نیز دربر می‌گیرد این است: آیا تربیت کودکان براساس مدل کنترل کار صحیحی است؟

 

 نام کتاب : فرزند پروری مثبت : فرزندانی موفق پرورش دهید.

مولف : ساناز قهاری

انتشارات : نشر پندار قلم

معرفی کتاب : کتاب تکنیک‌های فرزندپروری خلاق به قلم ساناز قهاری، راهکارهایی در اختیار شما قرار می‌دهد تا بدانید چگونه فرزند خود را راهنمایی کنید تا او نیز درست رفتار کردن را بیاموزد.
در دنیای امروز پدر و مادری وجود ندارند که در حوزه‌ی چگونگی رفتار کردن با فرزندان خود دچار مشکل نشده باشند. تربیت کودک وظیفه بسیار سنگینی است که اغلب تا پایان عمر همراه والدین است. از آن جهت که دنیای کودکی با دنیای بزرگسالان تفاوت‌های بسیاری دارد و بسیاری از افراد جامعه نیز از شیوه‌های آموزشی و تربیتی نوین و مدرن در رابطه با آموزش کودکان اطلاعات چندانی ندارند.
بی‌تردید همه شما دوست دارید که برای فرزندانتان پدر و مادرهای شایسته‌ای باشید. متاسفانه بسیاری از والدین بدون اینکه آموزش لازم برای تربیت فرزند را دیده باشند در جهت فرزندپروری گام برداشته و از طریق آزمون و خطا چنین مهارتی را کسب می‌کنند.
والدین باید بدانند که با عمل به موقع خود می‌توانند مشکلات رفتاری کودک را آسان‌تر رفع کنند تا در آینده تداوم نداشته باشند. تنها با رشد کردن و بزرگ‌ شدن کودکان مشکلات رفتاری آن‌ها حل نخواهد شد اگر قصد دارید کودکی با رفتار مناسب داشته باشید و مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط با دیگران را یاد بگیرید باید از همان کودکی به او آموزش دهید.
کتاب تکنیک‌های فرزند پروری خلاق (creative parenting techniques) نشان می‌دهد که هیچ یک از کودکان به خودی خود به یک انسان بالغ موفق تبدیل نخواهد شد بلکه باید مانند یک باغبان همواره از او مراقبت و حمایت شود، باید او را دوست داشت و در صورت نیاز با او آموزش داد.
شما باید فرزندتان را بی‌هیچ قید و شرطی دوست داشته باشید. با اینکه بعضی از رفتارهای نامناسب و نامطلوب او گاهی شما را آزار می‌دهد اما با آموزش صحیح کم کم یاد می‌گیرد که درست رفتار کند.
در بخشی از کتاب تکنیک‌های فرزند پروری خلاق می‌خوانیم:
ترس و هراس به کودک اگر چه ممکن است به نظر برسد سریع‌ترین و موثرترین راه باشد اما مطلوبیت کمتری دارد کودکی که با ترس تنبیه شدن، توسط اعضای خانواده خودش در مدرسه بخواهد تمرین ریاضی را انجام دهد ممکن است آنقدر عصبی باشد که موجب شود درس را به خوبی یاد نگیرد.
ترس و هراس هنگامی که مفرط باشد می‌تواند فلج کننده بوده و در آن هیچ موفقیتی حاصل نمی‌شود با این حال حتی تحت بهترین شرایط همیشه تا حدودی عنصر ترس وجود دارد و آموزش همیشه بر مبنای شوق و علاقه پیش نمی‌رود گاهی اوقات حتی کوشاترین دانش آموزان هم با ترس از شکست درس می‌خوانند و گاهی مشتاقانه‌ترین هنرپیشه‌ها نیز از ترس شرمندگی در مقابل تماشاگران تمرین میکنند.
بنابراین ترس از درد جزو لاینفک موقعیت‌های انسانی است. والدی که بیان می‌کند اعتقادی به ترساندن ندارد از کارهایی که انجام می‌دهد بی‌اطلاع است. حتی آسان گیر‌ترین والد هم فرزند خود را از بعضی چیزها منع می‌کند و می‌ترساند. به کودک خود اجازه بالا رفتن از پنجره، راه رفتن بر روی پشت بام، دویدن به درون ترافیک، خوردن سم و... را نمی‌دهد.
هر بار که کودک از انجام این کارها منع می‌شود علاوه بر آن احساس ناراحتی والدین خود را نیز احساس می‌کند و به تدریج خودش، خودش را منع می‌کند این منع در ابتدا بیش از اینکه به دلیل درک خطر احتمالی باشد به دلیل درک این موضوع است که تکرار این رفتار منجر به ناراحتی والدین خواهد شد با این حال باید در نظر داشت که کودکان پیام‌های نامحسوس و غیرمستقیم و مستقیم دریافت نمی‌کنند. برخی مواقع فریاد کشیدن بر سر آن‌ها بسیار موثر نیاز آن است که به آرامی همان حرف به آن‌ها زده شود.